Офіційний сайт Свалявської райдержадміністрацї та районної ради.
 
 0 (3133) 2-12-48, 2-12-64  
   
     Субота, 14 Березень 2020 р. Головна   /   Зворотній зв'язок   /   Пошук по сайту    
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




 

Педагогічні роздуми про виховання учнівської молоді

У цій статті прагнемо порушити питання виховання учнівської молоді у наш час.
Ця справа в усі часи вимагала належної уваги і відповідної роботи. Це велике і складне завдання, вимоги до якого постійно зростають, і чи не найбільша роль у його розв’язанні належить школі.
Ми вже звикли до формулювань „навчально-виховний процес”, „навчально-виховна робота”, „навчально-виховна мета” тощо. Вони свідчать про подвійну мету   школи, в якій, як не важко здогадатись, на перше місце завжди ставилось навчання дітей, а на друге, звісно ж, – виховання. Однак у кожному навчальному закладі педагоги прагнуть, щоб ці дві ланки завжди йшли поруч. Всі ми чесно докладали зусиль для здійснення цього процесу, але все ж, щиро визнаючи це, більше дбаючи про „глибокі та міцні знання”.
Десь усі ми – держава, школа, батьки, громадськість – зробили промах у вихованні молодої людини. Щось недооцінили, щось пропустили, щось не врахували, щось призабули…
Пригадалися давно мовлені слова видатного чеського педагога Я. Коменського, в яких звучить пересторога усім нам: „Зневага до виховання – це загибель людей, сімей, держав і всього світу!” Вдумуючись у них, ми ловимо себе на думці: „ А, може, це і є причиною моральної загибелі багатьох молодих людей, сімей. Не дай, Боже, щоб це дійшло до держав і всього світу.
Вірю, що це питання хвилює сьогодні не тільки педагогів, але й батьків і кожну не байдужу до цього людину. Турбує воно й нас, тибавських учителів. Ми бачимо, як проблеми   соціально-економічного й політичного розвитку країни боляче вразили молодь. Вона відчужується від напрацьованої десятиліттями моралі, вдається до власних пошуків самореалізації, виявляє цинічне ставлення до повсякдення. Турбує також і те, що окремі засоби масової інформації дедалі більше впливають на суспільство й особливо на молодь, пропагують насилля, зброю, силу, прищеплюючи байдужість до всіх і вся.
Неважко зрозуміти, що ці процеси посилюються й кризовим   станом   сучасної сім’ї, яка перестає відігравати роль головного каналу долучення дитини до моральних начал і джерела розвитку моральності. Саме в таких умовах, у такій ситуації перебувають нині всі педагогічні колективи на Україні, в тому числі й наш, тибавський. Але рук не опускаємо, шукаємо і прагнемо знайти вихід.
З дозволу педколективу нашої школи розкажу про деякі здобутки і напрацювання у виховній роботі з учнями.
Виховний процес у нашій школі завжди носив систематичний і цілеспрямований характер. Уже впродовж багатьох років працюємо над проблемою „Морально-правове виховання школярів”, якій підпорядковуємо   всі виховні заходи. У нас чітко налагоджена робота методоб’єднання класних керівників, яким керує досвідчений педагог, класний керівник   9 класу О. В. Ливч. Майже щомісяця проходить відкрита виховна година, адже протягом навчального року вона повинна пройти   в кожному з 1-9 класів. Класоводи, класні керівники готують її на таку тему, якої вимагає життя.
Я не аналізуватиму всю виховну роботу протягом навчального року, бо в газетній статті це просто неможливо зробити. Розкажу про ті виховні заходи, які пройшли в січні-лютому цього року. А їх було дуже багато і вражень від них – не менше. Кожен по-своєму актуальний, важливий, цікавий і кожен, у свою чергу, чимось відмінний, вражаючий, неповторний.
Надовго запам’ятається учням і вчителям виховна година-диспут у 9 класі на тему: „Щастя. Як ми його розуміємо?”, проведена класним керівником О. В. Ливч. Епіграфом слугували слова Г. Сковороди: „Щасливий, хто мав змогу знайти щасливе життя. Але щасливіший той, хто вміє ним користуватися”.
Дев’ятикласники дискутували, давали своє розуміння щастя, хто може бути щасливим і як ним стати і в чому. Наводилися цікаві думки та вислови видатних світу цього про щастя. А одночасно через роздуми, судження, цікаві факти йшло виховання в учнів людяності, працьовитості, чесності та любові до життя і людей. Дев’ятикласники робили висновок: пізнати щастя можна і в праці, і в боротьбі, і в дружбі, і в коханні. До нього потрібно прагнути і боротися за нього.
Цікавою, змістовною й насиченою була й виховна година у 4 класі, яку проводила автор цих рядків. Уже сама тема „Життя дається на добрі справи” говорить про важливість і значущість проведеного заняття. Проходила виховна година у формі подорожі до Країни Доброти і Ввічливості. На цьому довгому шляху було багато зупинок, кожна з яких мала свою назву і свої добрі справи. Маршрут виявився вдалим, змістовним, дуже насиченим. Учні декламували поезії, розповідали оповідання, виконували інсценівки, називали прислів’я, співали пісні, а вчителька все підсумовувала, доповнювала. Заключним акордом стали слова Л. Забашти:
Сказав мудрець:
–Живи, добро зверша!
Та нагород за це не вимагай.
Хай оживає істина свята:
Людина починається з добра.
21 лютого, в Міжнародний день рідної мови, був проведений позакласний захід на тему: „Як парость виноградної лози, плекайте мову”. Його підготувала й провела вчителька української мови і літератури О. М. Лемак. Було оформлено тематичну виставку „Коштовний скарб народу”. Захід відбувся за участі   учнів   1-9 класів. Звучали хвилюючі розповіді про українську мову, поезії, лунали пісні про неї. У підсумковому слові   вчителька звернулася до всіх присутніх із побажаннями любити й вивчати рідну мову, вміло нею користуватися, завжди дотримуватися   мовної культури та правил спілкування.
Дуже сподобався всім і виховний захід „Козацькі розваги”, який підготувала й провела директор школи Н. В. Павлович. У ньому взяли участь учні 6-8 класів. Цей захід став справжнім шкільним святом, адже проводився напередодні Дня захисника Вітчизни. Вже саме оформлення залу налаштовувало на щось цікаве і важливе. Учасники змагань, учні-козаки були відповідно вдягнені: в червоних та синіх шароварах, вишиваних сорочках та козацьких шапках.
Вноситься Державний прапор України, звучить мелодія Державного гімну – і починається прекрасне дійство, на якому присутніми були, крім учнів та вчителів, і батьки.
Розповіді школярів перенесли всіх думкою   в минуле. Перед нами постала глибока, сива давнина, часи славної козацької доби. Особливо вражаючими були змагання куренів „Братчики” та „Академіки”. Щоб довести перевагу, учасники козацьких забав демонстрували свої знання, уміння, спритність, силу, кмітливість та винахідливість. З невеличким   розривом у балах перемогли „Братчики”. Підсумковими стали   слова Н. В. Павлович: „ Ви – майбутнє України. Тож своїми знаннями, здобутками підносьте її культуру, своїми досягненнями славте її. Будьте гідними козаків, любіть рідну землю так,   як любили   вони, бережіть волю і незалежність України, поважайте свій народ і його мову. Шануймо себе і свою гідність, і шановані будемо іншими”.
На високому рівні пройшов і позакласний захід, приурочений вступу п’ятикласників до шкільної організації „Веселка”. Це було для них справжнім святом. А вміло підготувала й провела його педагог-організатор Л. Г. Каліковська, яка докладає свою руку і вміння майже до кожного виховного заходу.
А ще, крім названих   виховних заходів, у школі пройшли відкриті уроки: з українського читання (1 клас, класовод Т. В. Тюх), української літератури (6 клас, вчителька М. І. Цимболинець), біології (7 клас, вчитель М. І. Іванисенко).
Як бачимо, посіяно на шкільному полі багато. Сподіваємось і чекатимемо на рясні сходи в дитячих душах і серцях.

Марія ЦИМБОЛИНЕЦЬ, „Старший вчитель” української мови та літератури.

 
© 2020 Свалявська райдержадміністрація та районна рада
89300, м.Свалява, пл. Головна, 1, тел. 0 (3133) 2-12-48, 2-12-64, info@svalyava-vlada.gov.ua
Розробка сайту - CrafIT.com