Офіційний сайт Свалявської райдержадміністрацї та районної ради.
 
 0 (3133) 2-12-48, 2-12-64  
   
     Вівторок, 23 Січня 2018 р. Головна   /   Зворотній зв'язок   /   Пошук по сайту    
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




 

Легальна робота сьогодні – достойна пенсія завтра

За оцінками експертів різних інституцій, в Україні 45–50% заробітної плати виплачується працівникам за різноманітними тіньовими схемами. В абсолютних цифрах це складає приблизно 145 мільярдів гривень виплат в „конвертах”, які не обкладаються податком, і означає, що близько 50 мільярдів гривень недоотримають пенсіонери та інші малозахищені громадяни України.
Слід зазначити, що для оздоровлення трудових відносин на підприємствах області, правоохоронні та контролюючі органи вживають адекватних заходів впливу на роботодавців, які порушують законодавство про працю.
Так, за наслідками перевірок, проведених службовими особами Територіальної державної інспекції праці у Закарпатській області, до адміністративної відповідальності у 2010 році притягнуто 1188 посадових осіб, на яких накладено штраф на суму 528,4 тис. грн. Відповідно у першому кварталі 2011 році – 430 посадових осіб і накладено штраф 153,5 тис. грн.
Службовими особами Територіальної державної інспекції праці у Закарпатській області та Державною податковою адміністрацією у Закарпатській області, протягом 2010 року січня– березня 2011   року виявлено   1460 роботодавців, які використовували 5624   працівників без укладання з ними трудових договорів.
За матеріалами перевірок Територіальної державної інспекції праці у Закарпатській області, органами прокуратури у 2010 році порушено 40 кримінальних справ та у першому кварталі цього року – 11.
Втім, як показує досвід, цей механізм не достатній для ефективного впливу на роботодавців, які порушують законодавство про працю.
Сьогодні Україна має найнижчі штрафні санкції з-поміж країн Європи за порушення законодавства про працю, в тому числі і за несвоєчасну та не у повному обсязі виплату заробітної плати, додержання мінімальних державних гарантій.
Деякі показові приклади:
Країна
Україна
Україна (Проект)
Росія
Росія (Проект)
Білорусь
Болгарія
Румунія
Литва
Словаччина
Чехія
Польща
Мінімальна зарплата
960 грн.

1176 грн.
1176 грн.
1200 грн.
1 300 грн.
1715 грн.
2 516 грн.
З 439 грн.
3 543 грн.
3 800 грн.
Мінімальний штраф
510 грн..
5 100 грн.
270 грн.
815 грн.
460 грн.
8 300 грн.
7 600 грн.
46 000 грн.
22 000 грн.
100 000 грн.
2 700 гри.
Максимальний штраф  
1 700 грн.
8 500 грн.
13 600 грн.
136 000 грн.
920 гри.
83 000 гри.
256 000 грн.
154 000 грн.
2 000 000 грн.
450 000 грн.
82 200 грн.
Саме тому Міністерство соціальної політики розробило і нещодавно оприлюднило три проекти законодавчих актів, які покликані посилити відповідальність у сфері трудових відносин.
Як відомо, до теперішнього часу в Україні за порушення законодавства про працю встановлена цивільно-правова, адміністративна та кримінальна відповідальність посадових осіб-роботодавців. Тобто до відповідальності можна притягнути фізичну особу, яка наділена функціями роботодавця.
Поряд з тим в проекті Закону „Про відповідальність підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, фізичних осіб-підприємців...” пропонується встановити відповідальність юридичних осіб, а саме:
– підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності;
– підприємців та інших суб'єктів підприємницької діяльності.
Згідно до цього закону пропонується встановити відповідальність за:
– ухилення від оформлення трудових відносин у разі фактичного допуску працівника до роботи;
– виплата винагороди за працю без нарахування та сплати внесків та податків.
Покарання: штраф у розмірі 34000 грн. за кожного неоформленого працівника.

– за порушення встановлених термінів виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю;
– виплата їх не в повному обсязі;
Покарання: штраф у розмірі сто п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів за кожного виявленого працівника, відносно якого скоєно порушення. (2550 грн.).

– за нарахування та виплату заробітної плати в розмірі, нижчому від установленого законом розміру мінімальної заробітної плати за виконану працівником місячну чи погодинну норму праці (обсяг робіт).
Покарання: штраф у розмірі сімсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожного виявленого працівника, відносно якого скоєно порушення (11900 грн.);

– за інші порушення вимог законодавства про працю.
Покарання: штраф від тридцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (510–1700 грн.).
Необхідно зазначити, що вказані штрафи не відносяться до категорії адміністративних, а порядок їх накладання та стягнення регулюється цим законом.
Цікаво, що власник підприємства, установи, організації має право в регресному порядку стягнути з посадової особи підприємства, установи, організації 50 відсотків від розміру накладених на підприємство штрафних санкцій.
Особливо слід відзначити, що сплата штрафів не звільняє підприємство, установу, організацію від усунення допущених порушень, завданих внаслідок порушень, передбачених цим законом.
Справи про правопорушення, передбачені цим законом, розглядаються посадовими особами Держпраці та його територіальними органами.
Рішення про накладання штрафу може бути оскаржено до вищестоящої посадової особи територіального органу або Держпраці чи в суд.
Законопроектом також пропонується збільшити розміри штрафів від 850 до 4250 гривень за порушення, передбачені ст. 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення, які передбачають відповідальність роботодавця за порушення законодавства про працю.
В проекті закону пропонується ще одна цікава новинка. У разі відмови від надання пояснень інспектору праці на працівника в судовому порядку може бути накладений штраф від 170 до 340 грн.
Цим же законом пропонується встановити кримінальну відповідальність за „неоформлення трудових відносин у разі фактичного допуску працівника до роботи”.
Покарання: штраф від 3400 до 8500 гривень або виправні роботи строком до двох років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю протягом трьох років.
Ті самі дії, вчинені повторно, або щодо неповнолітнього, вагітної жінки чи матері, яка має дитину віком до чотирнадцяти років або дитину-інваліда, –караються штрафом від 8500 до 17000 грн. або виправними роботами строком до двох років, або арештом до шести місяців з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю протягом трьох років.
Особливої уваги заслуговує проект ст. 259-1 Кодексу законів про працю, якою визначені основні права посадових осіб Державної інспекції України з питань праці. Так, у разі прийняття цього закону інспектори праці матимуть право: безперешкодно без попереднього повідомлення в будь-який час відвідувати виробничі, службові та адміністративні приміщення власників або уповноважених ними органів і фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, а також робочі місця працівників, розташовані поза цими приміщеннями, для проведення перевірки з питань, що належать до їх компетенції; доступу до будинків, приміщень, споруд та інших об'єктів, у яких перебувають фізичні особи, стосовно яких є достатньо підстав вважати, що вони виконують трудові обов'язки, або до них застосовується примусова праця; ознайомлюватися з оригіналами та отримувати копії нормативних актів власника або уповноваженого ним органу, колективних угод, колективних або трудових договорів, відомостей, книг, реєстрів та інших документів, нормативно-правових актів у сфері праці, що використовуються власником або уповноваженим ним органом, з питань, що належать до компетенції державної інспекції праці тощо.
Що можна очікувати у разі прийняття Верховною Радою України цих законопроектів? Звичайно, думки з цього приводу різняться. Однак більшість фахівців стверджують, що прийняття таких законів дозволить посилити ефективність контролю за додержанням законодавства про працю, насамперед щодо своєчасної виплати заробітної плати, додержання мінімальних державних гарантій в оплаті праці, мінімізації виплати заробітної плати в „конвертах”, що спонукатиме роботодавців дотримуватись законодавства про працю, а отже, підвищить захист працівників, сприятиме збільшенню надходжень до бюджетів усіх рівнів та Пенсійного фонду України.

Валентина ФЕКА, заступник начальника відділу Територіальної державної інспекції праці в Закарпатській області.

Олег СОЛОМКО, начальник управління праці та соціального захисту населення РДА.  

 
© 2018 Свалявська райдержадміністрація та районна рада
89300, м.Свалява, пл. Головна, 1, тел. 0 (3133) 2-12-48, 2-12-64, info@svalyava-vlada.gov.ua
Розробка сайту - CrafIT.com